Czy twój telefon jest podsłuchiwany?

Twój telefon jest podsłuchiwany

Czy twój telefon jest podsłuchiwany?

Wcześniej już pisaliśmy o prostych sposobach sprawdzenia, czy jesteśmy szpiegowani. Teraz skupimy się szczegółowo na smartfonach. Według raportu „Polska.Jest.Mobi 2018” aż 83% czasu spędzonego przy urządzeniach elektronicznych znajdujemy się z telefonem w ręku. Powoduje to gromadzenie największej ilości informacji i danych spersonalizowanych właśnie na tych gadżetach. Jak zatem sprawdzić, czy na naszych smartfonach znajdują się aplikacje szpiegujące?

Dlaczego ktoś będzie mnie śledził?

Powodów może być naprawdę dużo. Często prywatne lub służbowe telefony komórkowe zawierają ważne informacje biznesowe, które chętnie zostaną skradzione i sprzedane konkurencji. Również partner lub partnerka może znaleźć jednoznaczne dowody zdrady na naszych urządzeniach mobilnych. Nierzadko smartfony zamożnych osób także stają się furtką do ich kont bankowych czy portali społecznościowych.

Osoby na ważnych stanowiskach rządowych, pracownicy sektora naukowego, dziennikarze i sędziowie również często padają ofiarami podsłuchów między innymi za pośrednictwem ich telefonów. Niestety nawet silne hasło na telefonie nie zawsze jest w stanie ochronić komórki, która znalazła się na celowniku „szpiegów”, a zainstalowane złośliwe aplikacje mogą zbierać informacje o każdej aktywności smartfona bez wiedzy i zgody użytkownika.

Jak zatem dowiedzieć się, czy nasz telefon jest szpiegowany?

Jest kilka sygnałów wskazujących na to, że nasz smartfon jest monitorowany. Nie są one na pierwszy rzut oka łatwo zauważalne, ale jeśli wiedzieć, gdzie szukać, można niemal jednoznacznie i w stu procentach stwierdzić, czy jesteśmy podsłuchiwani za pomocą naszego urządzenia. Poniżej opisujemy 10 oznak działań aplikacji szpiegujących:

  1. Zwiększone zużycie pakietu Internetu

Jeśli nagle zaczyna nam brakować pakietu danych, który zawsze wykupywaliście u swojego operatora sieci komórkowej, a korzystanie z usług internetowych nie uległo zmianie, może to być oznaka tego, że ktoś zainstalował na naszym telefonie aplikację szpiegującą. Takie programy, zwłaszcza te niskiej jakości, zużywają dużą część transferu danych, wysyłając zebrane na naszej komórce informacje. Z drugiej strony aplikacje „z wyższej półki” nie potrzebują dużej ilości pakietu danych, dlatego różnica w zużyciu również nie będzie tak jednoznaczna.

  1. Telefon wykazuje oznaki aktywności w trybie oczekiwania

Poza standardowymi połączeniami przychodzącymi, SMS-ami oraz innymi powiadomieniami, które wybudzają telefon i zawiadamiają nas dźwiękiem lub wibracją, ekran komórki nie powinien zapalać się w momencie, kiedy jest wyłączony. Również dźwięki powiadomień, które później nie pojawiają się na wyświetlaczu, powinny zapalić naszą czerwoną lampkę ostrzegawczą.

  1. Nieprzewidywalny reset telefonu

Jeśli telefon ponownie się uruchamia bez żadnego powodu, może to być bezpośrednia oznaka tego, że ktoś ma zdalny dostęp do urządzenia. A jeśli ktoś może zdalnie zrestartować telefon, to z pewnością nie będzie to jedyna czynność, którą potrafi zrobić z naszym smartfonem.

  1. Dziwne dźwięki podczas rozmów telefonicznych

W przeszłości sieci komórkowe nie zawsze były stabilne, co często powodowało niepożądane dźwięki podczas połączeń. Obecnie sytuacja radykalnie się zmieniła i niemal zawsze i wszędzie możemy cieszyć się stabilnym łączem. Dlatego dziwne dźwięki lub głosy pojawiające się podczas rozmów nie są normalną praktyką przy połączeniach telefonicznych. Jeśli słyszymy kogoś w tle, a jesteśmy pewni, że obok naszego rozmówcy nikogo nie ma, to może to świadczyć tylko o jednym – rozmowa jest podsłuchiwana lub nagrywana.

  1. Niespodziewane wiadomości tekstowe

Otrzymujecie dziwne wiadomości tekstowe? Zazwyczaj tego typu powiadomienia z ciągiem różnych znaków, cyfr i liter świadczą o działającej na naszym telefonie aplikacji szpiegującej. Oprogramowanie słabej jakości wykorzystuje tego typu kod do zdalnego „porozumiewania się”. Świadczy to o tym, że aplikacja nie działa poprawnie i próbuje o tym zasygnalizować.

  1. Malejący czas pracy baterii

Logiczną oznaką zainstalowanego złośliwego oprogramowania jest niespodziewane obniżenie żywotności baterii. Tego typu aplikacje monitorują wszystkie aktywności na telefonie i wysyłają raporty na odpowiednie serwery. W dodatku do zużycia pakietu danych, jeśli bateria w smartfonie trzyma coraz krócej, jest duża szansa, że nie jest zepsuta, a na telefonie zainstalowane zostało oprogramowanie szpiegujące.

Nagrywanie rozmów i obrazu z kamery zabiera dużą cześć naładowanej baterii. Jeśli jednak nie jesteśmy przekonani, czy tego typu zmiany w żywotności baterii są spowodowane jej „wiekiem”, czy zainstalowanym podsłuchem, to można spróbować różnych opcji oszczędzania akumulatora lub podłączyć go do innego urządzenia. Jeśli te czynności znacząco poprawią wyniki, można być pewnym, że na naszym telefonie w tle działa złośliwe oprogramowanie.

  1. Podwyższenie temperatury baterii, podczas gdy telefon jest nieaktywny

Jest to najmniej oczywisty sygnał, ponieważ temperatura akumulatora może się zmieniać z szeregu innych aspektów technicznych. Jednakże, jeśli wcześniej nie mieliśmy do czynienia z tego typu zjawiskiem, a podczas gwałtownej zmiany temperatury baterii telefon nie jest przez nas w żadem sposób używany, świadczy to o aktywności aplikacji szpiegującej, która przekazuje zebrane informacje.

  1. Zwiększony czas wyłączenia telefonu

Analogicznie do komputerów, które przed wyłączeniem muszą zamknąć wszystkie procesy, telefony komórkowe postępują według tej samej procedury – smartfon musi zamknąć wszystkie działające aplikacje przed całkowitym wyłączeniem. W związku z tym czas wyłączenia może się wydłużyć, jeśli telefon będzie musiał skończyć przesyłanie danych zainicjowane przez aplikację szpiegującą.

Aczkolwiek dłuższy czas zamykania również może być spowodowany naszą aktywnością na telefonie. Jeśli przed wyłączeniem korzystaliśmy z kilku aplikacji, przed chwilą skończyliśmy połączenie lub wysłaliśmy SMS, smartfon musi zapisać nowe wygenerowane dane zanim zostanie całkowicie wyłączony.

  1. Trudności podczas wyłączenia urządzenia

Bardziej jednoznaczną sytuacją jest, kiedy pojawiają się trudności z wyłączeniem telefonu. Oznacza to, że bezpieczeństwo smartfona jest zagrożone. Standardowo aplikacje szpiegujące działają w tle i mogą przeciwdziałać całkowitemu wyłączeniu telefonu komórkowego. Dodatkowo, jeśli po wyłączeniu ekran nadal delikatnie się świeci, co nie zawsze można zauważyć od razu, oznacza to, że urządzenie zostało zainfekowane.

  1. Telefon działa bardzo powoli

Nowoczesne telefony komórkowe mają nie tylko bardzo wydajne oprogramowanie, ale i komponenty techniczne. Bez trudu mogą się uporać z wielozadaniowością. Gwałtowne obniżenie wydajności smartfona jest oznaką jego zdalnego kontrolowania i monitorowania.

Jak zatem przeciwdziałać aplikacjom szpiegującym?

Rynek aplikacji podsłuchowych staje się coraz większy. Spyera, TheOneSpy, FlexiSPY, mSpy, Highster Mobile to tylko niektóre z dostępnych rozwiązań. Wszystkie te aplikacje potrafią nagrywać rozmowy, otoczenie, ekran urządzenia oraz zapisywać SMS-y i wiadomości z różnych komunikatorów, a także inne dane użytkowników. Takie oprogramowanie potrafi nawet wykradać hasła, inicjować podgląd z kamery telefonu i ciągle śledzić lokalizację urządzenia za pomocą sieci GPS lub BTS.

Usunięcia złośliwego oprogramowania szpiegującego z telefonów w zdecydowanej większości przypadków będzie trudne w warunkach domowych.

Jeśli jesteśmy posiadaczem smartfona na Androidzie, to możemy sprawdzić, czy na telefonie została zainstalowana aplikacja z podsłuchem.

  1. Otwieramy Ustawienia.
  2. Przechodzimy do zakładki „Dodatkowe ustawienia”.
  3. Klikamy „Zarządzanie aplikacjami”.

W tym miejscu znajdziemy nazwy i opis wszystkich aplikacji. Musimy wyszukać takie wyrazy jak spy, monitor, stealth, track czy trojan. Opis pliku może być następujący: „Trojan-Spy:Android/Tramp.A, Monitoring-Tool: Android/Tmphone.A, Monitroing-Tool:Android/FinSpy.C”.

Jeśli tego typu aplikacje szpiegujące zostaną odkryte, trzeba niezwłocznie je usunąć z naszego telefonu. Jednak zdecydowana większość z nich podszywa się pod inne oprogramowanie i może nosić standardową nazwę jednego z komponentów smartfona, na przykład „WiFi”.

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy na naszym urządzeniu znajduje się złośliwe oprogramowanie, najlepszym sposobem, który rozwieje wszelkie wątpliwości, jest pomoc ekspertów. Szybko i skutecznie wykryją wszystkie niepożądane aplikacje monitorujące aktywność użytkownika.

W przyszłości, po zlokalizowaniu i usunięciu złośliwego oprogramowania, można zablokować aplikacje z nieznanego źródła, czyli te, które nie będą zainstalowane bezpośrednio z Google Play Store:

  1. Otwieramy Ustawienia.
  2. Przechodzimy do zakładki „Dodatkowe ustawienia”.
  3. Wybieramy zakładkę „Bezpieczeństwo i prywatność”.
  4. I wyłączamy punkt „Nieznane źródła”.

Uniemożliwi to instalowanie aplikacji spoza Google Play Store. Warto zauważyć, że nie pomoże to ochronić się przed najlepszym oprogramowaniem szpiegującym, natomiast aplikacje gorszej jakości z pewnością będą zablokowane.

Już zainstalowanych na urządzeniu złośliwych programów zazwyczaj nie da się w żaden sposób usunąć samemu. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się do ekspertów z zakresu ekspertyz informatycznych i odzyskiwania danych. Posiadają oni odpowiednie narzędzia oraz niezbędne w tego typu sytuacjach doświadczenie. W skrajnych przypadkach można zastosować „Ustawienia fabryczne” telefonu. Warto jednak pamiętać, że przewrócenie takich ustawień poskutkuje całkowitym usunięciem wszystkich danych z telefonu bez możliwości ich późniejszego odzyskiwania.

W przypadku iPhone’ów, jeśli ktoś będzie chciał zainstalować monitoring telefonu z systemem iOS, będzie musiał dokonać jailbreaku. Pozwala on na obejście zabezpieczeń Apple i zmodyfikowanie pozwoleń dla aplikacji, żeby całkowicie przejąć kontrolę nad urządzeniem.

Jednak takie aplikacje, jak mSpy są dostępne bezpośrednio w AppStore i nie potrzebują jailbreaku. Targetem tego oprogramowania są rodzice, którzy chcą wprowadzić na telefonie kontrolę rodzicielską. Nie zmienia to faktu, że partner lub kierownik w pracy też może zainstalować mSpy na naszego iPhone’a, jeśli będzie miał do niego dostęp. Wszystko, co będzie potrzebne, to hasło do iCloud.

W systemie iOS również od czasu do czasu są znajdowane luki bezpieczeństwa. W przeszłości, na przykład można było włamać się na urządzenie z tym systemem operacyjnym, jeśli było ono podłączone do tej samej sieci internetowej. Ten problem rozwiązują ciągłe aktualizacje systemu, dlatego, żeby w pewien sposób ochronić nasze urządzenia, trzeba na bieżąco instalować najnowsze aktualizacje iOS za pomocą iTunes. Dodatkowo, analogicznie do systemu Android, za pomocą iTunes można zresetować ustawienia naszego urządzenia, co również będzie skutkować usunięciem wszystkich danych. W odróżnieniu od tego typu radykalnego rozwiązania, nasi eksperci będą w stanie zlokalizować i odinstalować złośliwe oprogramowanie bez ryzyka utraty cennych danych.

Jak już wspominaliśmy, rozwiązaniem ostatecznym dla każdego z urządzeń jest przewrócenie „Ustawień fabrycznych”.

Ta opcja trwale usunie wszystkie pliki, dane użytkownika i zainstalowane aplikacje, a wraz z nimi i możliwe złośliwe oprogramowanie.

Przewrócenie „Ustawień fabrycznych” na Androidzie:

  1. Otwieramy Ustawienia.
  2. Przechodzimy do zakładki „Dodatkowe ustawienia”.
  3. Szukamy opcji „Kopia zapasowa i resetowanie”.
  4. Wybieramy punkt „Ustawień fabrycznych”.
  5. I zaznaczamy „Usunięcie wszystkich danych i aplikacji, które mogą być odinstalowane”.

Po tym, jak ustawienia fabryczne zostaną przewrócone, można zainstalować aplikację AppNotifier lub podobne, które powiadomią nas, jeśli na urządzeniu pojawią się nowe programy. W ten sposób, jeśli ktoś zechce zainstalować złośliwe oprogramowanie na naszym telefonie, od razu dostaniemy stosowne powiadomienie.

Przewrócenie „Ustawień fabrycznych” na iOS:

  1. Wchodzimy w Ustawienia.
  2. Wybieramy „Ogólne”.
  3. Szukamy opcji „Reset”.
  4. I resetujemy wszystkie ustawienia.

Innym sposobem na przewrócenie ustawień fabrycznych na iPhone’ach jest odpowiednia opcja w iTunes:

  1. Podłączamy telefon do komputera.
  2. Otwieramy iTunes.
  3. Wybieramy opcje resetowania iPhone’a.

Większość osób, które padają ofiarami oprogramowania szpiegującego, nawet nie wiedzą, że tak się stało. Niezależnie od celów zainstalowania monitoringu, może on spowodować niewyobrażalne straty dla ofiary. Jeśli telefon wykazuje oznaki zainfekowania aplikacją szpiegującą, trzeba jak najszybciej zastosować się do powyższych instrukcji i zgłosić się bezpośrednio do specjalisty. W przeciwnym wypadku nasze dane i prywatność będą narażone na ogromne niebezpieczeństwo.

O InfoBack

Jesteśmy firmą rodzinną, która zapewnia szybkie, bezpieczne odzyskiwanie danych z  wszystkich urządzeń mobilnych.

Główna Siedziba: Lublin

ul. Pana Balcera 6/9, 20-631 Lublin

Telefon dla osób prywatnych i firm: 733-075-325
Telefon dla instytucji: 503-761-365
bok@infoback.pl

Godziny Pracy
Pon - Sob 09:00 - 17:00

Usługi dla Policji, Sądów, Prokuratur

Wykonujemy Ekspertyzy telefonów komórkowych oraz urządzeń podsłuchowych. Ekspertyzy są realizowane przez biegłych sądowych wpisanych na listę Sądu Okręgowego w Lublinie